E-commerce redesign Onninen.pl

Metodology Design thinking

Maciej
Grygiel
UX/UI
Designer
Projekt
©2023

Discovery phase - project assumptions

Cel/wyzwania:
Zaprojektowanie od nowa sklepu sprzedażowego e-commerce B2B(core)/B2C - obsługującego dziesiątki tysięcy klientów miesięcznie (potentat na rynku B2B i chęć zdobycia ogromnej przewagi nad konkurencją w B2C). Obroty fimy to ponad 1.5 MLD rocznie.
Drugą pracą za, którą byłem odpowiedzialny jako Product Owner onninen.pl było zaprojektowanie i wdrożenie nowych funkcjonalności na obecnej stronie onninen.pl (w obecnym layoutcie).


Moja odpowiedzialność:
nowa kolorystyka, nowy wygląd strony główej, nowy wygląd listingu, nowy sposób rejestracji i logowania się, nowoczesny wygląd dashboardu klienta + nowe funkcjonalności w nowym jak i starym layoutcie.

Dodatkowo: zebranie danych do zmapowania procesu, wywiady pogłębione z dotychczasowymi użytkownikami, prowadzenie spotkań z członkami zarządu i handlem, analitykami i członkami zespołu IT. Dbanie o dobry flow pracy i komunikacji pomiędzy zespołami.

Zespół składa się z: UX/UI Designer + koordynator projektów e-commerce, dyr IT, dyr. sprzedaży E-Commerce, programiści, testerzy.

Problems:

  • Bardzo skomplikowany proces rejestracji klienta B2B/B2C.
  • Strona projektowana przez agencję w latach 2016-2020r. nie spełnia nowoczesnych wymagań UX trends, chaos w kolorystyce.
  • Bardzo skomplikowany listing powodujący nieczytelność produktów.
  • Dashboard klienta jest dosyć przestarzały.

Solutions:

  • Przeprowadzenie researchu na rynku podobnych systemów (tim, łazienka, tme, amazon, ebay, allegro). Sprawdzenie w aplikacji HotJar, oraz UA>GA4 ścieżki rejestracji i gdzie tkwi problem.
    Zaprojektowanie jak najbardziej optymanej wersji i pilne wdrożenie.
  • Przeprowadzenie audytu z użyciem Heurystyk Nielsena.
    Dopracowanie nowej kolorystyki do książki kolorów Onninen K.
  • Ponowny research rynku.
    Doprecyzowanie elementów must have specyfiki naszej branży i sposobu działania.
    Nowe nazewnictwo (sortowanie kart).
    Przejrzystość listingu.
  • Wywiady z klientami co najbardziej jest przydatne i czego oczekuje klient w kontekście dashoboardu.
    Nowe przyciski, nowe menu w charakterystyce kafelków.

Research and development

Mając wiedzę z zakresu Design Thinking przeprowadziłem wywiady z klientami oraz członkami grupy projektowej aby zebrać jak najwięcej trafnych założeń potrzebnych do budowy strony.

Goals:

  • Poznanie struktury dotychasowego systemu rejestracji oraz przemyśleń poszczególnych osób w firmie, odpowiedzialnej za rejestrację (backend, CRM konsultant, opiekun klienta e-com). Przegląd konkurencji.
  • Dowiedzenie się od zarządu i osób ściśle związanych z obsługą onninen.pl ich wizji na nowy koncept strony. Audyt UX onnnien.pl, audyt SEO (firma zewnętrzna), persona (jest już znana z projektu CPQ) oraz sprawdzenie wartości klienta B2B.
  • Otrzymanie jak największej ilości odpowiedzi co jest ważne na głównej stronie jak i na listingu i dla kogo to jest ważne? (sortowanie kart)

    Jakie osoby są odpowiedzialne za content na głównej stronie i jak działa zasada publikacji treści.
  • Jakie firmy i kto korzysta z funkcjonalności, które oferuje dashboard.

    Jakie funkcje są najbardziej przydatne dla klientów B2B a jakie dla B2C?

    Czego może brakować i dla kogo?

Findings from interviews

User persona

  • Zbyszek jest osobą zaradną od samego początku. Niestety nie miał czasy na studiowanie i zainteresowanie branży przejął w spadku jak to ujął po ojcu.Został instalatorem już po średniej szkole i nie miał czasu aby iść na studia, ponieważ musiał utrzymać rodzinę, którą wcześnie założył. Onninen jest jednym z dostawców z branży hydraulicznej i nie jedyną. Bardzo często zamawia produkty na onninen.pl i jest to główny sposób zamówień oprócz zamawiania przez handlowca. Czasem musi skorzystać z obsługi handlowca, ponieważ czasem się gubi na onninen i nie może czegoś znaleźć, głównie chodzi o konkretny produkt z listingu. Lubi szybko pracować i zawsze dwa razy do roku odpoczywać na maksymalnie tygodniowych wyjazdach z rodziną.Często też korzysta z wyjazdów gratyfikacyjnych z konkurencyjnych firm Onninena za dokonywanie zakupów.
  • Paweł jest osobą zaradną od samego początku. Elektrykiem został po ukończeniu studiów inżynierskich i od raz rozwijał lokalny biznes jakim jest sklep z materiałami elektrycznymi. Bardzo często zamawia produkty na onninen.pl oraz na aliexpress w większych ilościach z chin jako element konkurencyjnych cen i jakości do europejskich producentów. Sprzedaje także na allegro. Onninen traktuje jako główne źródło utrzymania ale twierdzi, że obsługa zamawiania jest dosyć dobra ale mogło być lepiej. Lubi pracować, a także odpoczywać na wyjazdach z córką i żoną.

Design - in progress 28.11.2023r.

Design work

Zamknij X

Robię to co lubię!

Grafiką komputerową zajmuję się od 25 lat. Początkiem była branża Beauty oraz Rtv Agd dla jednej z najwięszkych marek w Łodzi (marketing i design). Ostatnie 15 lat pracuję dla dużej korporacji europejskiej z branży instalacyjnej B2B oraz B2C z obrotami sięgającymi w Polsce 1,6 MLD rocznie najpierw jako specjalista ds. komunikacji teraz jako Designer.

W firmie jestem odpowiedzialny za projekty e-commerce (UX Design i research) na samodzielnym stanowisku grafika/webmastera.

Moje umiejętności to:
UX Design, HMTL5, CSS, SEO, Google Analytics oraz VIDEO content, a także system Webflow.
Profesjonalne narzędzia ze stajni Adobe mam w jednym palcu (Photoshop, Illustrator, InDesign, Premier Pro , XD).

Od przeszło czterech lat pogłębiam wiedzę stricte z zakresu UX/UI Design (Wywiady pogłębione, Grupy fokusowe, Ankiety, User Journey Maps, Analizy, Wireframing, prototyping Hi/Lo fidelity,).
Projektuję głównie w Figma oraz Adobe XD. Badania i procesy projektowe staram się przeprowadzać głównie w Miro.
Testy użyteczności i testy A/B przeprowadzam przy pomocy narzędzia Google Analytics, Google Optimize oraz aplikacji Maze. Znam pracę w Scrum! Backlog produktu, Planning poker, Daily Scrum, Sprint czy Definition of Done.

Moimi atutami są: aktywne podejście do klienta i zrozumienie jego potrzeb biznesowych, umiejętności przelania celu klienta na kartkę papieru i docelowo na projekt aplikacji (także ważne są negocjacje, które często wiążą się z nietrafionymi pomysłami klientów). Posiadam dużą wiedzę z różnych dziedzin biznesowych oraz aktywnie podchodzę do każdego tematu co pozwala mi na szybkie uzykanie celów klienta. Długoletnia praca w marketingu nauczyła mnie jak sprawnie działać wielozadaniowo, a więc multitasking mam we krwi.

‍W swojej codziennej pracy projektuje wszelkie materiały graficzne do druku jak i internetu. Banery na strony www, landing-page-y, newslettery, buttony, headery, footery, CTA, navbary i od podstaw strony www wraz z kodowaniem w HTML-u i CSS. Projektuję także plakaty promocyjne, kalendarze, ulotki, zaproszenia, katalogi, banery, reklamy na OWV, POS, druki wielkoformatowe. Dodatkowa moja umięjętność to nagrywanie fimów i montaż w Adobe Premier Pro potwierdzony certyfikatem ośrodka Adobe IT Media.

Prywatnie lubię elektroniczne gadżety z IoT, programowanie sterowania domu poprzez aplikacje SUPLA-Cloud, piłkę nożną (odkąd syn zaczął trenować w najlepszym klubie sportowym w Łodzi - SMS) oraz gimnastyką artystyczną (córka od 7 lat jest juniorką Widzewa Łódź w gimnastyce z licznymi medalami).


Dodatkowo jestem pasjonatem budownictwa pro-ekologicznego i jestem jednym z przykładów człowieka, który po pracy zdołał wybudować dom 200m2 od początku do końca samemu z odrobiną pomocy najbliższej rodziny. Dom ekonomicznie samowystarczalny (w 90%), z drewna konstrukcyjnego C24 ze skandynawii.
Dziękuję i zapraszam do kontaktu.

Zamknij X

Formularz kontaktowy

Dziękuję za zainteresowanie moją osobą!
Proszę o bezpośredni kontakt pod nr tel.
+48 507-007-513
lub na adres email:
maciejsdesign@gmail.com

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.